Pomoc i kontakt

zamyślony mężczyzna ze smutną miną patrzy w dal
Dysforia jest zaburzeniem które często występuje u osób z ADHD

Co to jest dysforia? RSD w ADHD.

Spis treści:

Dysforia jest zaburzeniem psychiatrycznym, które wiąże się z obniżeniem nastroju, frustracją oraz rozdrażnieniem. Objawia się wybitnym wyolbrzymianiem błahych sytuacji i wydarzeń.

RSD –  Rejection Sensitive Disphoria

Jest to stan w którym odczuwamy skrajną wrażliwość, a wręcz fizyczne objawy, takie jak bóle brzucha, bóle głowy, nadwrażliwość na światło czy spięte barki.

Jak objawia się RSD?

Nadmierne rozpamiętywanie nieprzyjemnych sytuacji, wypominanie sobie nawet drobnych porażek, czy snucie scenariuszy dotyczących tego, dlaczego ktoś nam natychmiast nie odpisuje. To tylko kilka z przykładów RSD. Ich występowanie nie musi jednak oznaczać dysforii. 

Wszystko jest zależne od tego, jak intensywne są nasze negatywne doznania związane z w.w. i podobnymi sytuacjami. Jeśli ich nadmiar utrudnia funkcjonowanie, to warto skonsultować się ze specjalistą.

Przykłady dysforii

Jest późny wieczór a Ty masz problem z zaśnięciem, gdyż przypomniałeś sobie żenującą sytuację sprzed 5-ciu lat? Co gorsza nie możesz przestać o niej myśleć, a kiedy tylko to zrobisz, to od razu znajdziesz kolejną i kolejną?

Inna sytuacja – wracasz ze spotkania biznesowego, ale w trakcie podróży zaczynasz nadmiernie analizować cały jego przebieg, z tendencją do nadawania negatywnych wartości swoim zachowaniom. 
Jeśli w.w. sytuacje są dla Ciebie znajome, to z dużą dozą prawdopodobieństwa cierpisz na to zaburzenie (pamiętaj jednak, że jedyną prawidłową drogą do diagnozy jest konsultacja ze specjalistą!).

Podobnych sytuacji możemy wymyślać w nieskończoność. To co je łączy, to wyrzuty sumienia i wynikające z nich silne negatywne emocje, rozdrażnieniefrustracja (kierowania głównie w naszym kierunku).

osoba z RSD nie może spać bo rozmyśla nad porażkami z przeszłosci

Skąd bierze się dysforia?

O żenującej sytuacji sprzed pięciu lat prawdopodobnie wszyscy już zapomnieli (tak samo jak Ty zapominasz o takich sytuacjach, kiedy nie dotyczą Ciebie), spotkanie biznesowe mogło przebiegać w chłodnej atmosferze ze względu na chęć pokazania przewagi i wynegocjowania lepszych warunków umowy, a znajomy nie odpisuje, bo rozbolał go brzuch i wylądował w toalecie.

Potencjalnych scenariuszy jest wiele i wszystkie są równie prawdopodobne, co Twój najbardziej negatywny. 

Dlaczego więc obarczasz się tym ciężarem?

Niestety nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. Może to być nadmierny perfekcjonizm, uszkodzenie układu nerwowego, niskie poczucie własnej wartości (wynikające np. z trudnego dzieciństwa) czy lęk przed odrzuceniem. Te dwie ostatnie zasługują na szczególną uwagę w kontekście ADHD. Osoby z nadpobudliwością często są obwiniane za swoje błędy i zapominalstwo już w dzieciństwie, co docelowo może skutkować właśnie niskim poczuciem własnej wartości, czy lękiem przed odrzuceniem.

Niektórzy naukowcy uważają, że układ nerwowy osób z ADHD nadmiernie reagując na bodźce zewnętrzne, może przyczyniać się do wystąpienia dysforii.

Jak dysforia wpływa na życie osób z ADHD?

Wpływ RSD na życie osób z nadpobudliwością psychoruchową z deficytem uwagi, jest niezwykle mocny. Wzmacnia on niską samoocenę, generuje lęk przed porażką, prowadzi do perfekcjonizmu a osoby u których występuje, oczekują od siebie więcej niż powinni.

Najtrudniejsze jednak są wybuchy złości, uczucie beznadzieji czy utrudnione relacje z innymi ludźmi. Często zdarza się, że osoby z RSD trzymają innych na dystans, w obawie przed odrzuceniem, czy zawstydzeniem.

Jak radzić sobie z dysforią?

Sposobów na radzenie z dysforią jest wiele. Zalicza się do niej psychoterapia, farmakoterapia, techniki medytacyjne czy samorozwój. Pamiętaj jednak, że podstawą jest konsultacja z odpowiednim specjalistą.

  • Twoje myśli to nie Ty,
  • bądź dla siebie wyrozumiały przynajmniej tak, jak wyrozumiały jesteś dla innych,
  • inni nie poświęcają Ci więcej uwagi, niż Ty poświęcasz im,
  • negatywne scenariusze w Twojej głowie są równie prawdopodobne, co dziesiątki innych, bardziej optymistycznych.

Powyższa lista to jedynie zlepek słów, które mogą wyznaczyć dobry kierunek, cały potencjał leży jednak w działaniu. Niwelowanie RSD to proces długotrwały, który może trwać latami. Wsparcie terapeutyczne, czy medytacja stanowią mocny filar w walce z dysforią.

Wierzę również że sama świadomość istnienia takiego zaburzenia sprawi, że będziesz w stanie bardziej przychylnie patrzeć na swoje porażki i lepiej rozumieć swoje zachowania.

Wyślij ten artykuł osobom, które Twoim zdaniem mogą go potrzebować.

Ten artykuł nie stanowi porady zdrowotnej. Jeśli podejrzewasz ADHD u siebie, bądź u znajomej osoby, to pamiętaj że jedyną drogą do diagnozy jest konsultacja ze specjalistą!

Szukasz wsparcia lub osób podobnych do Ciebie? Zapraszam na zamkniętą grupę na facebooku, dedykowaną osobom dorosłym z ADHD!

Zachęcamy do wzięcia udziału w krótkiej, anonimowej ankiecie na temat ADHD: