Pomoc i kontakt

grafika z napisem "ADHD" usypanym z cukru
ADHD i cukier - niekorzystne połączenie

Cukier i ADHD: Co je łączy?

Spis treści:

Cukier jest przyczyną wielu schorzeń i problemów zdrowotnych. Jego spożycie może jednak być wyjątkowo niekorzystne dla osób z ADHD. Wielu specjalistów zaleca redukcję jego spożycia u dzieci i dorosłych z nadpobudiwością psychoruchową z deficytem uwagi. Dowiedz się jak cukier działa na osoby z ADHD.

Czy cukier wywołuje ADHD?

Na początku warto zdementować pogłoski o tym, że cukier wywołuje ADHD. Przekonanie to wzięło się z badania które zostało przeprowadzone w latach 70-tych ubiegłego wieku.

Wynikało z niego, że u dzieci z ADHD może występować tzw. hipoglikemia reaktywna. Późniejsze, bardziej rygorystyczne badania nie potwierdziły związku między obecnością cukru w diecie, a objawami nadpobudliwości. Inne badania, wykazały jednak związek pomiędzy cukrzycą, a szansą na pozytywną diagnozę ADHD. Pamietajmy jednak że korelacja nie oznacza przyczynowości.

Badanie z 2021 r. wykonane na grupie 52 tyś. dorosłych Amerykanów wykazało, że osoby cierpiące na cukrzycę, były o około 50% bardziej narażone na diagnozę ADHD, nawet po uwzględnieniu wielu potencjalnie zakłócających czynników, takich jak dochody, palenie papierosów czy BMI. Pomimo tego że typ 1 i typ 2 to bardzo różne schorzenia, to cukrzyca typu 1 również wiąże się z około 50% zwiększonym ryzykiem wystapienia ADHD.

Czy osoby z ADHD powinny jeść cukier?

Czynności które znajdują się na dole piramidy Maslowa, są tymi, które generują największe dawki dopaminy. Wśród nich znajdziemy potrzeby fizjologiczne, takie jak sen, seks czy jedzenie właśnie.

Ludzie z ADHD mają tendencję do uzależnień i zaburzeń odżywiania, a cukier, ze względu na wysoką kaloryczność, jest produktem który potencjał uzależniający ma największy. Dlatego właśnie osoby z tym zaburzeniem są bardziej podatne na jego nadużycia. 

Nie możemy łączyć w parę cukru i ADHD jako przyczyny i skutku, ale musimy pamiętać o ich niekorzystnej synergii. Nadużywanie cukru prowadzi do szeregu dolegliwości, które bardzo niekorzystnie współgrają z ADHD. Dlatego zaleca się redukcję jego spożycia, szczególnie u osób z tym zaburzeniem.

Obejrzyj krótkie video wymieniające najważniejsze punkty tego artykułu

Jak cukier wpływa na osoby z ADHD?

Na początek omówmy skoki insulinowe które pojawiają się po spożyciu cukru. Powodują one senność w ciagu dnia, oraz problemy z zasypianiem nocą. Osobom z ADHD natomiast bardzo często doskwiera przesunięcie trybu dobowego. Jak łatwo się domyślić, cukier nie pomaga w niwelowaniu tego problemu.

kostki brązowego cukru położone na małym stożku również z brązowego cukru, jako ilustracja do artykułu na temat spożycia cukru w ADHD
cukier i ADHD stanowią niekorzystne połączenie

Kolejnym problemem jest jego kaloryczność i wpływ na odkładanie się tłuszczu w organizmie. Pomimo tego, że osoby z ADHD są ruchliwe, a ich zapotrzebowanie kaloryczne jest przeciętnie wyższe niż w wypadku osoby bez tego zaburzenia. To i tak cukier może powodować odkładanie się tłuszczu, szczególnie na organach wewnętrznych. W tym miejscu chciałem zauważyć, że u osób z ADHD zaleca się suplementowanie kwasów omega 3, które również zmniejszają szanse na niealkoholowe stłuszczenie wątroby.

Ostatnim zagrożeniem którego nie możemy pominąć, jest potencjał uzależniający cukru. Dostarcza on ogromne dawki dopaminy i syci na bardzo krótko – przez co bardzo szybko chcemy go więcej. Osobom z ADHD, które są podatne na uzależnienia, bardzo łatwo więc popaść w ciąg cukrowy, który odbija się na wielu innych aspektach zdrowia.

W jakich produktach znajduje się cukier?

plansza przedstawiająca różne produkty zawierające cukier i węglowodany - ilustracja do artykułu na temat cukru i ADHD
cukier to nie tylko słodycze

Cukier to nie tylo słodycze, ale również inne, bardziej niepozorne produkty. Ważne jest również zwracanie uwagi na to, czy mamy do czynienia z cukrami prostymi, czy złożonymi.

Przykładowe produkty z cukrami prostymi:

  • słodzone napoje
  • słodycze
  • płatki śniadaniowe
  • pieczywo z mąki oczyszczonej

Przykładowe produkty z cukrami złożonymi:

  • produkty pełnoziarniste – otręby, ryż, kasze, pieczywo ect.
  • warzywa i owoce
  • rośliny strączkowe

Więcej informacji na temat cukru w diecie znajdziesz pod tymi linkami: pacjent.govonedaymore.pl

Ten artykuł nie stanowi porady zdrowotnej. Jeśli podejrzewasz ADHD u siebie, bądź u znajomej osoby, to pamiętaj że jedyną drogą do diagnozy jest konsultacja ze specjalistą!

Szukasz wsparcia lub osób podobnych do Ciebie? Zapraszam na zamkniętą grupę na facebooku, dedykowaną osobom dorosłym z ADHD!

Zachęcamy do wzięcia udziału w krótkiej, anonimowej ankiecie na temat ADHD: